Lørdag 24/7
Vi skal videre og efter lidt drøftelser frem og tilbage i forhold til vind og tidsplan blev det videre nordpå helt i toppen af Argosbugten til Nafplion. Forsøgte med sejlene på vejen derop, men vinden er utrolig ustabil fra næsten ingenting til 12-14 m/s. Men ellers fin tur. Den tyske båd, som har ‘forfulgt’ os (BaBu) stod af i Khäidhari mens vi fortsatte nordpå forbi hotel og strandområdet Toló og øen Toló, som var vældig smukt.
Vi nåede Nafplion hen på eftermiddagen. Havde i pilot’en set at der var mulighed for langskibstillægning, men det var det rene snyd. Så der var ingen vej udenom, vi måtte igang med anker og hækfortøjninger. Det blev en halsbrækkende øvelse for vinden stod hårdt ind på vores styrbordside og tricket med at få ankeret ned lige ud for kajpladsen og så bakke hårdt tilbage, blev først erkendt og turdet efter mange mislykkede forsøg. Tålmodige mennesker på danskerbåd og en fransk båd hjalp os med fortøjningerne. Efterfølgende gav Lars og Svend tips & tricks til de endnu uerfarne Middelhavssejlere over en øl i vores cockpit.
Vandmanden kom forbi og åbnede dækslet til byens vandforsyning. Vi kørte stadig på tank 1, men nu tilgangen til refill var lige ved, udnyttede vi chancen til at få fyldt op. 12 euro forlangte den gode vandmand, franskmanden slog korsets tegn for brystet og betalte !! Åbenbart enhedspris, for de store rumænske både fik både tanket og vasket båden for samme pris.
Nafplion har i en kort periode i 1800-tallet været hovedstaden i Grækenland og byen har overraskende mange flotte pladser og et hav af butikker og restauranter. Mange mange turister valfarter hertil og der var et mylder af mennesker i byen om aftenen. Hestevogne a la Askepot og minitog gav rundture i byen.
Billig aftensmad, græsk salat og souvlaki med sværdfisk + vin for 20 euro.
Kæmpe lystyachter lagde til kaj side om side med de små sejlbåde, og her taler vi om lystyachter så store som færger!!
Søndag 25/7
Endnu en søndag men bestemt ikke endnu en hviledag!
Planen var at stå op, spise morgenmad og gå op ad trapperne til Palimidi fortet. Men mens vi indtog dagens første kop kaffe bemærkede Jan en båd som gjorde ‘noget mærkeligt’ med ankeret ude i havnebassinet. Flere både begyndte at interessere sig for hvad der foregik derude. Det viste sig at være et dansk par – Per og Pernille – på en chartret båd og båden havde mistet styringen på vej ud af havnen. De havde kastet ankeret for at forsøge at få styr på roret, men det var tydeligt at de drev ind mod kajen. Mange kloge skippere assisterede med mange gode råd til den nødlidende båd. En lang fortøjning blev kastet til et af de store skibe, som var i risiko for at blive kollideret. Det endte med at de to rumænske skippere (som i den grad havde attitude😉) hoppede ombord og fik sejlet danskerne ind. Godt arbejde !
Efter dramatikken var det tid til lidt mad, kombineret morgenmad og frokost, og derefter opstigning til Palimidi. På vejen hen til den store trappe mødte vi Svend og Lars, de sad og nød en stor fadøl som belønning for at have taget turen derop og tilbage igen.
Udstyret med halvanden liter vand hver, forcerede vi de 916 trappetrin op til billetlugen, betalte de 16 euro og fortsatte endnu ca 100 trin op til de øverste bastioner (8 ialt). Hårdt men overkommeligt med små pauser indlagt. Solen stod lige på men heldigvis også en rigtig frisk vind og udsigten der oppe fra var helt fantastisk. Imponerende bygningsværk opført i 1600-tallet.
Turen nedad igen i ét stræk og de rystende ben måtte lige have et hvil og et par kopper kaffe i caféen ved foden af trappen (Kontrabasso).
Lagde vejen forbi supermarkedet for at købe is – 2 store bøtter. Desværre kunne de ikke være i fryseren, så vi måtte æde den ene 😂😂😂
Den lille danskerkoloni samledes på Lady in Blue til et par runder øl og snak inden aftensmaden. Imens fløj helikoptere i fast rutefart mellem havnen og branden ovre ved Athen for at hente vand til slukningsarbejdet. På telefonen modtog vi evakueringsvarsler.
Sidst på aftenen kom mekanikere til Per og Pernilles båd og fiksede roret.