Opsummering Godtland rundt.

04-08-2018

Egentlig havde vi tænk at vi som overskriften siger, ville sejle rundt om Godland. Men Godland er temmelig lang – ca. 80 mil. På det bredeste sted er den 30 mil. Vi tog til Fårö – Bergmanns ø. Den er absolut et besøg værd. Her oppe skulle vi vælge om vi skulle tage den ned langs østkysten af Godtland. Samtaler med andre, der havde besøgt en masse steder på Godtland, gjorde at vi begyndte at tænke en biltur på øen. Og billeje viste sig at være næsten umulig, hvis man ikke var i Visby. Derfor vendte vi tilbage til Visby og lejede bil fra havnekontoret. Ikke nogen guldkaret, men 400 svenske inkl. forsikring var overkommeligt. Gotland er et besøg værd. Visby er en pragtfuld by. Historisk, hyggelig og velholdt.

Øland har vi besøgt før, men på ‘midten’. På denne tur besøgte vi sydspidsen og nordspidsen. Meget forskellige, men 2 af de dage vi husker som nogle af de rigtigt gode.

Den svenske skærgård har vi besøgt på både øst- og vest-siden, men begge er så store, at man aldrig bliver træt af dem. Sejl 1 mil og se noget helt andet. Vi fik ligget for anker nogle smukke steder og fik også en dag på klippe.

Utklippan og Christiansø har vi passeret før, men aldrig fået besøgt. Det nåede vi denne gang. Specielle miljøer. Christiansø har vi været på med turbåd 2 gange tidligere, men man oplever en anderledes afslappet atmosfære, når den sidste turbåd er taget af sted.

Vejrmæssigt har turen været speciel. Sommeren 2018 vil blive husket for varmen, tørken og de gule farver overalt. Vi har haft meget lidt vind og vind fra utraditionelle hjørner. Generelt har vi ikke været specielt heldige med vindretningerne rundt på turen, og vi har da også brugt ca. en tank diesel (180 l).

Der tales meget om at der er gået inflation i havnepriserne i Sverige på vestkysten. Det er ikke tilfældet på Østsiden. Visby var den dyreste med 300SEK. Det eneste, der kan undre er, at det tager op til 55 SEK for landstrøm oveni. Det betyder at i de fleste havne så er det kun mellem 10-20 procent, der køber el. Når man så komme til en havn, hvor el er inkluderet, så er der kamp om elstanderne. Når vi ankommer til en havn efter en hel sejldag, bruger vi ca. 4 Kw til ladning og varmt badevand. Tvivlsom forretningsoptimering i Sverige, hvor en pris på 25SEK måske havde øget andelen af el-kunder til 80 procent. Vi havde en ‘kuffert’-solcelle med. Vi var oppe på at være uden landstrøm i 8 dage, men denne sommer har også været særdeles venlig mod solceller. Det ses også på hjemmefronten, hvor vi 3 måneder i træk har produceret mere end 1 Mw om måneden.

Alt har fungeret perfekt bortset fra vores Raymarine A98 plotter, der IGEN er stået af. Vi sejler HELT uden papirkort, og er derfor afhængige af plotter. Vi har selvfølgelig masser af backup, og det har ikke ændret på sejladsen overhovedet, men nu skal vi igen have en ny på garantien (den blev også skiftet sidste år). Denne model med ren touch har de ikke været heldige med hos Raymarine!!

 

Råå – Frederiksværk

2-8-2018

Op og af sted fra morgenstunden. Sejl pakket ud i absolut nulvind. Det affødte et par muntre kommentarer fra nabonåden – en Nauticat. En Nauticat har godt nok sejl, men det er normalt ikke dem, der slides mest på. Der skal meget vind til at flytte sådan en. De mente ikke sejl ville blive relevante i dag, men vejrudsigten lovede lidt vind fra Gilleleje.

Kronborg om bagbord. Normalt betyder et hjemad for os.

Fladt vand. Ingen vind, men før Hornbæk kom der krusninger på vandet og fra lige efter Hornbæk gik vi for sejl. Ikke mere end 4-5 knob, men på helt fladt vand. Turen gav lidt sjov med en svensk båd, der også gik for sejl. Vi hentede den langsomt, og kom på siden af den, hvor vi lå side om side et par timer. De valgte en strategi med at slå hver gang vinden skraldede, mens vi pinte den på 25 grader i korte perioder, og gik 30-31 grader i meget lange perioder. De var lidt kortere end os, men havde en stor genua, der gav mere fremdrift end vores fok. Omkring Rågeleje øgede vinden en smule, og svensken blev mindre og mindre agterude 🙂

Midt i dette drama bevarede skipperinden den stoiske ro. Skide være om svensken skulle overhale os – bare der er styr på maskerne…

Ved Hundested var det blevet rigtigt sejlvejr, og hastigheden lå nu konstant over 7 knob. Tilbage i Frederiksværk var vores plads optaget, men der var masser af andre ledige pladser.

Vi har åbenbart også mink i Frederiksværk Havn. Skidt for fuglene, men måske godt mod rotter. Men en invasiv art er det.

Malmö – Råå

1-8-2018

En varm sommer kan altid blive lidt varmere! Opholdet i Malmø var varmt og temperaturen inden vi tørnede ind 23:12:

Ikke en vind rørte sig, og luftfugtigheden var høj udenfor. Midt på natten vågnede jeg helt desperat efter afkøling. Da vi sejlede rundt i Middelhavet, købte vi et par 12V blæsere. På jagt, men de blev ikke lokaliseret. Til gengæld startede jeg fyret – kun på blæserfunktion og det hjalp lidt. Alligevel var temperaturen høj til morgen:

Det affødte så regnbyge 2 på den månedlange tur, så vi kom lidt sent af sted mod Råå:

En kedelig sejlads, hvoraf det meste foregik for motor med vinden mest ret imod og op til 1,5 knob modstrøm.

Råå ligger i den sydlige ende af Helsingborg, og er en af Øresunds største havne med 1100 både. Heraf følger lange broer…

Besøg i den lokale udstyrsbutik, og senere ud at spise på den lokale restaurant på havnen. I morgen går det hjemad.

 

Malmø sightseeing

31-7-2018

I dag skulle bruges på sightseeing. Cyklerne op på broen. Ud langs vandet mod centrum. Det bragte os gennem handikap-badning, nudistbadning og senere badning for mennesker uden handicap og med tøj på. Det er et populært område, og ikke mindst i denne varme. Ind til Stora Torv, ind på cafe og få lidt kaffe og morgenmad. Så den store gadevandring, hvor man ‘lige stikker hovedet ind’ i en masse butikker. Og i et par stykker måtte læderet op af lommen for at man kunne trække hovedet ud igen…

Varmen var efterhånden uudholdelig inde i byen, så vi valgte at cykle ud til det seneste store shoppingcenter i Malmø.

Undervejs mødte vi igen dette sælsomme syn i juli – løvfald:

Emporia – 220 butikker, men det hele airconditioneret…

Tilbage til endnu en smuk solnedgang

Skillinge – Malmø

30-7-2018

Vækket kl. 7 af en række arbejdere, der skulle reparere den mole vi lå på. Dykker i vandet til at inspicere/reparere. Vi gjorde os hurtigt klar. Ingen vind, så de første par timer ville blive for motor. I den slags situationer er der ingen grund til at spise, drikke kaffe og alt det før afgang. Det bliver der masser af tid til undervejs.

Vi rundede SØ-pynten af Sverige, og fik en smule vind til hjælp. Motoromdrejningerne blev sat ned, da sejlene nu også trak lidt. Lidt efter fik vi sat Code’n. Motor slukket og mellem 4 og 6 knob på svage vinde.

10-1 til Bornholmerfærgen 40 knob til motorfætteren og 4 til os…

Undervejs kom der lige et par dryp. De små prikker måtte foreviges.

Mettes prik er større. Hun gik i bad med en bi på Christiansø. Det kunne de ikke enes om. Bien måtte lade livet, men den fik dog lige markeret, at man skal holde sig fra dem.

Vi måtte igennem Falsterbo-kanalen igen. Ankomst omkring 17, hvor de selvfølgelig ikke åbner. Altså skulle vi vente en time og tillægning ved et af de store beton-pullerter skulle gennemføres. Der står 3 på række. Første og sidste var optaget, så den midterste skulle være vores. Der er imidlertid kun en kæmpe krog på toppen. Det var Mettes ansvar at kravle op og fikse det. Da de 2 på pullert 3 hørte dette, blev vi omgående inviteret til at ligge udenpå dem. Dansker og nordmand. Flinke sejlerkollegaer.

Falsterbobroen efter kl. 18 åbningen.

For sejl i svag vind mod Malmø.

Solnedgang fra Lagunen havn

Blik mod Turning Torso

Og en lille familie på aftentur i havnen

 

Gudhjem – Skillinge

29-7-2018

Vi kiggede vindprognoser, og besluttede at gå fra Gudhjem ved 12-tiden. Fra ved 13-tiden skulle vinden dreje i sydvest. Det burde give mulighed for at ramme f.eks. Kåseberga på sydvestpynten af Sverige. Ved 11-tiden fik vi lige et kort besøg af Nadja, Kim og deres børn. De er også på Bornholm. Ca kl. 12 afgang fra Gudhjem

På vej op ad Bornholms østkyst, blev vindprognoserne checket endnu engang. Du var de ændret 20 grader, så Kåseberga er ikke længere sandsynlig. Pynten passeret. Tack lagt på højeste mulige kurs mod vinden, 1. reb sat. Vind på 8+ m/s. Og vi kunne ikke engang holde Skillinge op i starten. Turen endte dog i Skillinge da vinden drejede lidt mod syd inde under kysten. Ren overnatning – Skillinge besøgte vi også på turen op.

 

Christiansø – Gudhjem

28-7-2018

Vi er blevet kontaktet af Gitte og Eivind fra Gi’vind. De har også en Dehler 41DS og er særdeles aktive i vores klub for denne dejlige bådtype. De er på ferie på Bornholm, og vi blev enige om at mødes i Gudhjem. Det blev derfor en kort sejlads fra Christiansø til Gudhjem. I øvrigt er de østlige havne på Bornholm ikke særligt behagelige i østlige vinde. Derfor kan man også lukke dem af med en sluseport, når dønningerne bliver for slemme. Aftenen før var Gudhjem lukket af, men dog ikke i dag. Men man ruller og hugger i havnen. Oveni dette er det udlagt ankertrosser – normalt et udmærket system, hvor man samler tovværket op ved kajkanten og løfter det langs båden ned til hækken, hvor man strammer op og fæstner det til hækklampen. Problemet med vores hækfortøjning var, at den viste sig at være kæde hele vejen og så i øvrigt for kort til vores båd. Det tog over ½ time at få fortøjret fornuftigt med forbindelse til nabobåden.

Senere ankom Gitte og Eivind og vi fik sludret og aftalt aftensmad sammen. Men inden da var det vist tid til at nyde ‘solen over Gudhjem’ på røgeriet.

Udsigten fra båden til 2 af de vigtige skibe for Christiansø. Postbåden Peter, der bringer alle varer til og fra øen, og Ertholm, der bringer en masse turister til øen.

 

Utklippan – Christiansø

27-7-2018

Vejrudsigten var perfekt. 8 m/s agten tværs mod Christiansø. Vi har været på dette dejlige sted et par gange, men aldrig i egen båd. Nu var chancen der. Vi havde i løbet af aftenen fået et ordentlig skrummel af en finsk båd udenpå, men de var adviseret, så 06:30 var de på dæk, og vi kunne slippe ud. Fin sejlads, anduvning omkring 12:30. Christiansø er et meget besøgt sted i godt vejr. Normalt mange både, og det kræver lidt koordinering, som havnemesteren tager sig af. Vi kom midlertidig til at ligge 4. båd udenpå 3 andre indtil postbåden havde været der.

Efter postbåden var afsejlet omkring 15:30, kunne vi komme til at ligge udenpå som nummer 2.

Til grillaften med de lokale. 1. gang ude at spise har Mette kommenteret… Der falder fred over stedet, når den sidste turistbåd har hentet de sidste dagsturister.

Christiansø kvindefodboldhold havde i øvrigt fået nyt spillertøj. Det gamle blev bortauktioneret. Gæstgiveriet havde vundet auktionen og servitricerne var i fodboldtøj – begrænset klædeligt…

Og derefter en tur rundt på øerne i den nu mere behagelige temperatur.

Det lokale stadion, hvor kvinderne kan træne deres fodboldfærdigheder.

Mette på Danmarks østligste punkt – bortset fra skæret i baggrunden

Christiansø er jo gammel militærforlægning. Mure hele vejen rundt og kanoner i massevis

De gamle indkvarteringsbygninger

Den lokale svømmehal. Der var vi flere gange. Fantastisk vand, vippe og solskin.

Et kig fra Frederiksø mod Christiansø i aftensolen.

 

 

 

Bergkvara – Utklippan

26-7-2018

Så er vi på rimelig sikkert internet igen…

Afgang fra Bergkvara på fladt vandt. Dagens mål er Utklippan, som vi er sejlet forbi nogle gange og længe haft som et ønske at besøge.

Det kan inspirere til sælsomme aktiviteter…

Det med bådvask har været strengt forbudt i havnene vi har været i på det seneste. Især ude på øerne er vandbeholdningerne presset.Vi havde Utklippan som mål. Utklippan består af 2 øer uden faste beboere. De ligger ca 15 km syd for Karlskrona. Førhen administreredes øerne af Krysserklubben, men nu har en privatperson lejet arealet, og scorer selv havneafgiften. 5 måneder på Utklippan som havnefoged og 7 måneder på Mallorca. Fin retrætepost.

Der kommer en båd fra fastlandet 3 gange om ugen, og man kan leje simple værelser, hvis man vil holde en miniferie ude midt i vandet. Vand medbringer man selv. El kan fås. Vi fik også en kop kaffe med et stykke bradepande kage til. En kvinde har slået sig ned i sommerperioden, og ernærer sig ved at servicere sejlere med simple fornødenheder.

Øerne har åbenbart været en del af forsvaret af Karlskrona.

Der er et rigt dyreliv i vandet. Sæler og…

Men den øde placering til trods, kan man godt opføre sig civiliseret.

 

 

Ryggås – Bergkvara

25-7-2018

På vej sydpå. Det bliver en dag for motor. Svag vind ret fra syd, og også lige noget arbejde, der skal fikses. Vi har på denne ferie brugt motor mere end vi normalt gør. Højtryk skaber stille vejr, måske med lokale landtræk i varmen. Nå, men efter nogle timer passerede vi Kalmar. Der har de en diesel-station, der næsten er som at køre omkring en motorvejstank. Lille smut ind i havnen, tanke og ud igen.

På vejen passerede vi dette sælsomme flyvesejl, som jeg ikke har set før:

Ved ikke lige hvad den blå underlæbe er til for…

Målet for dagens sejlads er Bergkvara. En ret åben ankerplads, hvor der dog burde være bølgelæ. Meget snirklet indsejling mellem sten og rev, men stoler man på plotterkortet, kan en 5-årig sejle ind. Så langt ind som muligt og i læ af vores egen lille øde ø – her i en lille fotoserie som natten faldt på:

Det med lidt vind om natten kan ikke overvurderes. Det tager den værste varme i båden, og sikrer at den rige insektflora ikke tager overhånd om bord.

Se tilsvarende solnedgange:

Vi fik i øvrigt besøg af en lokal ‘havnefoged’. En dansker, der siden 1980 har været bosat i området og har sommerhus lige ud til dette vand. Det er kun den anden danske båd han har set ankre her i alle de år, så han ville lige ud og hilse på.

Oskarshamn – Ryggås

24-7-2018.

Vi skulle lige omkring supermarkedet. Og så var det naturligt at besøge det lokale museum. Kunstneren i Oskarshamn for ca. 100 år siden var Axel Petterson, også kaldet ‘Döderhultarn’ efter den egn han voksede op på. Et vanskeligt barn, der ligesom Emil fra Lønneberg, skar træfigurer.

Vi kom lige 5 minutter inden åbningstid, og kunne glæde os over det eneste grønne græs i miles omkreds (plactic forstås)

Axel Petterson i elletræ: figurerne er typisk 25-30 cm høje og skildrer det simple liv på landet i starten af 1900-tallet

Begravelsen

Skak med bittesmå drejede brikker Hos fotografen Bryllup Bondebal Session

I dag kendes Oskarshamn nok mere på det nærtliggende A-kraftværk (Simpevarp).

Således kulturelt beriget, gik turen sydpå.

Vel fremme i Ryggås på en ankerplads, kunne man få dagens G&T – helt økologisk. Isterningerne produceret via solen fra panelet i baggrunden 🙂

Mad og vin, og så er der kun tilbage at nyde udsigten, når myggene ikke er for nærgående.

Västervik (St. Vistingsö) – Oskarshamn

23-07-2018

Vi har besluttet at starte turen sydover. Der er ca 330 sm hjem, og der er masser af muligheder for at se nyt på vejen, hvis vi får god tid. Morgenbilledet er af lidt teknisk karakter. Vi er nu på 8. dag uden landstrøm. Vi har selvfølgelig også sejlet noget for motor, men største strømkilde er et brugt og lidt klodset 100w solpanel, som jeg købte af Ulrik på vores hjemmebro. Denne sommer kommer solpaneler virkelig til sin ret. Største strømsluger om bord er instrumenter og især køleskabet. På dette morgenbillede ligger spændingen på 13,1. Køleskabet kører med kompressoren, og alligevel lader vi med 2A. I sol er det fantastisk, men i normalsommer var den ikke gået… Jeg betalte 600 for panelet, og det er tjent ind igen. Forstår ikke rigtig de svenske havnes prispolitik. Vi har været oppe på at skulle betale 55 SEK for at putte ledningen i. I Svanemøllen, København betaler man efter forbrug. Efter 60 mil for sejl, gæster om aftenen og bad om morgenen, betalte vi 10 kr. for 4 kW. Den svenske prispolitik medfører at maks 20% køber strøm i de dyre havne.

En blandet sejldag med blanding af motor og sejl på kryds ud gennem Skærgården til Oskarshamn. Oskarshamn har i øvrigt strøm inkluderet i havneafgiften, så her var der kamp om strømstikkene. Bekræfter blot ovenstående betragtninger.

Västervik (Vistingsö) – Västervik (St. Vistingsö)

22-7-2018

En afslappende morgen for svaj. Først en svømmetur, derefter serverede Skipperkonen pandekager til morgenmad 🙂

2 mål for dagen. Gummibådssejlads og klippetillægning. Først en lille ekskursion i gummibåden for motor. Den har vi ikke slidt meget på, så vi måtte ud og kigge på lokalområdet. I nabovigen gik et par store både – det så oplagt ud for vores debut med Tack på klippe. En sejlads på ½ sm…

Det med klippetillægning er ret banalt, når man har indøvet alle rutinerne. Vi har ligget en del på klipper med Noatun, men aldrig med Tack. I går monterede jeg ankerrulle – 50 meter gjord på rulle, så vi ikke skal tænke på, om skidtet går i kink 5 meter fra klippen. Vi har ikke det optimale hækanker, et Fortress uden kæde, så man skal nok være lidt forsigtig med at trække i det fra starten. Til gengæld har vi anskaffet 2×10 kg bly, der kan fires ned langs ankerlinen for at skabe samme effekt som kæde. På den måde håndteres et letvægtsanker uden en masse kilo kæde under til- og fralægning og tilføjer så vægten senere.

Stille vejr, alt forløb planmæssigt. Hooked.

På ø-vandring. Øen er ca. 200×500 meter, så vi taler om en overskuelig vandretur.

På turen mødte vi dette. Svensker, der har fået kötbullar eller elg? Det sidste er nok svaret. De kan jo svømme de bæster, og der var rigtig meget lav på øen. I forsommeren har vi haft en elg rendende rundt i en lokal rundkørsel mellem Hillerød og Helsinge. Ingen meldinger om, hvilken afkørsel den valgte…

Som det ses nedenunder, masser af mosser at æde for en elg, men tørt som også en del af fyrretræerne.

Nedenstående er en dokumentation af, at samme opvækstbetingelser ikke altid giver samme resultat!

Men den udgåede fyr er ikke alene.

Billeder fra landsiden.

En aftensvømmetur og derefter laks med Hollandaise. 🙂

 

 

Visby – Västervik

21-07-2018

Det var Gotland for denne gang. Vi har talt med andre sejlere, der har været her flere gange. De siger at en stor del af østkysten er badestrande uden så meget andet at se. Enhver havn er ny, og i princippet værd at se, men selv om vi sejler resten af vores liv, når vi alligevel ikke gennem denne verdens havne og ankerpladser. Vi valgte at rykke mod vest til fastlandet. Her er der et slaraffenland af ankerpladser, og vi bliver mindre vejrafhængige.

Vi er tilbage på Vesselfinder med position. Vores position sendes fra vores båd til alle, der er indenfor VHF rækkevidde. Nogle foretagsomme har så lavet landbaserede lyttestationer, så vi alle på internettet kan se, hvor alle skibe befinder sig. De landbaserede modtagestationer  dækker dog ikke 100 %. Og der er åbenbart ingen lyttestation på Gotland – Derfor kunne man ikke følge vores bevægelser derovre. Vi oplevede det samme i Scotland.

Vi kom afsted før 8 i dag, vækket af naboen, som også gik tidligt. Først på bidevind i gammel sø (skipper måtte på piller!), så lidt for motor mens vinden drejede fra NØ til syd. Til slut perfekt sejlvejr til dagens ankerplads ved Västervik efter endnu en lang og varm sejldag.

Det er efterhånden blevet kutyme at fikse en G&T ved ankomst i stedet for den klassiske anduvningsøl…

Nye isterninger sættes over til i morgen, når bakken tømmes til dagens drink 🙂

Badning og cockpithygge.

Lickershamn – Visby – Gotland

20-7-2017

Vi er nu tilbage i civilisationen. Lickershamn var bestemt ikke godt forsynet med 3-dækning. Ankomst til Visby. Bad undervejs, så vi hurtigst muligt kunne komme på sightseeing. Havnekontoret udlejer biler efter et koncept lignende ‘lej et lig’. Lig er nok overdrevet, men ny var denne Toyota Previa ikke. Til gengæld var prisen kun 400 svenske blikpenge inkl. forsikring. Af sted mod sydodden af Gotland. Flot landskab.

Gotland er som de fleste andre øer kendt for kunsthåndværk. Keramikværksteder er der masser af, og de måtte besøges….

Det første var ikke det store kunstnummer. Men et sjov indslag kunne de levere. Keramikerens mand var Citroen fan. Gik og rodede med en gammel slæde da vi kom – ses på billedet, hvor den står og gaber.

På døren til keramikværkstedet sad dette skilt:

Ingen grund til at ærgre sig over mistede rabatmuligheder, der var ikke noget der fristede.

Nå, men Gotland er stort, og der er MANGE keramikværksteder. Vi tog en rundtur blandt 4 andre værksteder og et indkøb blev det selvfølgelig til.

I øvrigt har tørken startet efteråret tidligt i år. Især birken er ramt, og vi mødte nogen, der ikke bare var gule, men visne…

På vej mod østkysten for at bade kom vi gennem et lokalt forfriskende skybrud. Fint at sidde inde i bilen lige nu.

Der er sand på østsiden. Vi skulle bade. Men den strand vi havde valgt var fyldt med sten når man kom ud i vandet. Ikke den store badefornøjelse. Tilbage til Visby. Aflevere ‘liget’. Bunkre vand. I morgen går vi mod fastlandet.

 

Fårö – Lickershamn

19-7-2018

De seneste dage har været hektiske, så vi havde brug for en slapper-/badedag. Lickershamn blev valgt fordi den er på vej tilbage til Visby, og fordi der er bademuligheder. Vi vil gerne leje bil og køre rundt på Gotland, og det viser sig at Visby er det eneste sted man kan få fat i en bil. Turen mod Lickershamn foregik i let til jævn vind, og det meste plat læns, men vi havde ikke travlt, så det blev en 21  mil sejldag. Efter fortøjning var det frokost og badetid. Vi er tilfældigvis landet lige ved siden af Jungfrun  – en af de mere kendte Raukaer. 27 meter høj, og majestætisk på kanten af en klippe.

Jungfrun (i baggrunden :-)) og endnu længere tilbage kig mod havnen

Fra lidt andre vinkler

Og placeret mellem åbne fyrretræer med kig mod vandet. Malerisk!

Da det blev solnedgang, måtte den lige fotograferes igen. Her taget fra havnen

Og vi endte med en aftentur op til hende igen.

Solnedgang fra klinten

Og et kig ned langs bådene da vi kom tilbage. Idyllisk.

Visby – Fårö

18-07-2018

Fårö er jo egentlig ikke Gotland, men ligger lige nord for Gotland. Den har en særlig natur og er derfor et besøg værd. Igen er der nogle kedelige hensyn mht. vind, så op kl. 06:00 og af havn kl. 06:15

Visby fra søsiden.

Kl. godt 12 middag ankom vi til Lauterhorn, en havn fyldt til bristepunktet. Allerede på dette tidspunkt lå flere både for svaj udenfor havnen. Men sådan er den åbenbart og en venlig sjæl vinkede os ind og anviste en plads som 3. båd udenpå, så al udsejling indefra blev spærret… På det nederste billede er det vores blå båd i midten. I næste række ligger der 6 både udenpå hinanden.

Cyklerne på kaj og så skulle vi ud at studere raukaer, som er karakteristiske for området her. Det er koral-fossile kalkformationer, som er formet af vind og vejr over flere tusinde år. Engang var der (ligesom nu!) subtropisk klima på disse kanter. Nogle af raukaerne er temmelig høje og står som skulpturer i vandkanten

Videre gik det til et gammelt fiskerleje, der stadig anvendes.

Rugbrødsmotoren tankes ved samme lejlighed

Staldbygninger er ofte tækket med siv (ikke tækkerør). Her på øen bruger de ret lange rygtræer…

Igennem nogle helt fantastisk, men tørre og gule landskaber.

Undervejs mødte vi mange ‘färiste’, og de virker åbenbart. Der var ikke et fæ i miles omkreds 😉

Undervejs i vores søgning efter en is kom vi forbi Fårö-museet og Ingmar Bergman Centeret. Ingen billeder herfra, men Ingmar boede en stor del af sit liv her på øen og er begravet på øens kirkegård.

Isen blev en almindelig fabriksis købt på dette center. Det er småt med forretninger på øen – der er kun ca. 500 fastboende (men 300.000 turister årligt).

Vi cyklede lidt på fornemmelsen og solen. Vi skulle hjemad og kørte godt nok i den rigtige retning. Men vi måtte efter mange kilometer erfare, at vejnettet er stjerneformet, og vi kom ud af det forkerte ben. Altså måtte vi 6 km. tilbage igen. Og det er jo pr. definition skippers skyld, så lidt stram mine og ikke mange ord på vejen tilbage. Det har dog haft en terapeutisk virkning på smerterne i foden. De er nu rykket 80 cm op. Mette har nu mega ondt i r….. i stedet!

Tilbage i havnen til en kold G&T og et hårdt tiltrængt bad.

 

Visby Sightseeing

17-07-2018

Mettes fod havde ikke godt af de toppede brosten i går, så nu skulle der cykles. Visby er imidlertid temmelig kuperet, så det blev meget med at slæbe cyklerne opad og så rulle i rasende fart nedad.

Man mener jo man kender sin kone nogenlunde efter snart 30 års ægteskab, men i dag oplevede jeg alligevel noget nyt. Vi pløjede en hel gade med gallerier, garn, keramik og andet HELT UUNDVÆRLIGT igennem UDEN der kom noget i tasken. Så har man oplevet det også!

Visby er smuk, og ligger smukt. Den er utroligt velholdt og hyggelig.

Fyldt med danskerrelevant historie og velbevarede ruiner, her Skt. Per og Skt. Hans.

Dette kloster/kirke (Skt. Catharina) er meget passende luftigt indrettet til det gode vejr.

Frokost, hvor et marked blev frekventeret – også uden indkøb

Vi skulle have provianteret i dag. Madindkøb og bunkret vand, da tankene var ved at være tomme. Altså omkring Coop inden vi kørte tilbage til båden.

Efter at have lagt det indkøbte på køl, måtte vi lige op at checke larmen ud. Det er Stockholmsuge med masser af musik og gang i gaden. Unge fyre på store både med enorme højtaleranlæg og drinks på soldækket! Dette var også en grund til vi valgte at blive placeret i fiskerihavnen. Her er festlighederne lidt på afstand. På det selvudnævnte ‘Europas bedste strandklub’ (Kallis) fyrede kendte DJs den af  med mega mange watt, trykluft og fyrværkeri fra kl. 16. Politi og sygeplejeske klar! På magisk vis stoppede det hele som lovet af havnefogeden kl 22 🙂

 

Forbi den indre havn og alle forstærkerne…

Og ind i isbutikken vi bare er gået forbi for mange gange. 300 forskellige smage at vælge mellem!!!

Mens vi var på sightseeing kom denne motorbåd i havn. Godt 60 meter. Byggepris 55 mill. USD. 12 passagerer (+ 16 crew). Hvis man sejler til tanken siger ‘bare fyld op’, koster det 2,7 mill SEK. (185.000 liter)………………

Dyrt at have båd. MEGA dyrt at have sin egen færge!

 

 

 

 

Grankullaviken – Visby, Gotland

16-7-2018

5:30… Uret ringer, og skipper skal op, mens Mette bare vender sig om på den anden side. Det er dog i overensstemmelse med aftalen. Ingen grund til at 2 står op så tidligt. Anker op. Stævnen ud af vigen

Motorsejlads i blik stille. Det er også efter planen. Senere tiltager vinden først fra en brugbar NNV-retning , og går derefter i et ubehageligt NØ-hjørne. Når vi starter nu, får vi glæde af vinden sidst på turen inden den bliver ret imod. Nogle kopper kaffe og nogle timer senere har vi sat sejl. Pludselig ser vi på afstand noget i vandet. Svært at afgøre i kikkerten hvad det er. Rundt med båden. Mette har bådshagen klar. Vi passerer 1. gang på læ side – altså i den retning vinden bærer lugten…fy for pyffer! Det afgøres hurtigt, at dette absolut ikke er spiseligt! Sæler smager ret ringe, og denne er nok værre end ringe.

Den sidste del mod Visby går rigtig godt med en fart på 8 knob for sejl.

Og da nu lejligheden bød sig, lagde vi til ved siden af en søsterbåd fra Finland. Den er godt nok hvid, meeen…

Visby er også gammel danmarkshistorie. 1361 angreb Kong Valdemar Atterdag. Han fik 3 ton guld og sølv for at skåne Visby, men skibet der skulle sejle rovet hjem gik ned 🙁 Men Gotland var under dansk overherredømme frem til 1645.

Visby er omgivet af en ca. 3,5 km ringmur til forsvar af byen.

En domkirke har de også, enormt flot vedligeholdt.

Og folkemødet Almedalsveckan er netop afholdt i Visby. Inspirationskilden til vores version på Bornholm.

Desværre havde Mettes fod ikke godt af alle de toppede brosten. Måske bliver det cyklen i morgen.

Mörbylånga – Grankullaviken

15-7-2018

Vi skulle jo nordpå. 1-2 m/s fra nord og 1 knobs modstrøm, så sejlene blev i posen hele dagen. I Kalmar drejede vi lige forbi tanken og fik fyldt op, så er vi klar til en varm dag med motorbrum.

Målet er nordspidsen af Øland for at gå mod Gotland i morgen. De næste dage melder om Nordøstenvind, så hvis vi ikke kommer af sted i morgen, skal der krydses i 8 m/s hele vejen til Gotland. Nordspidsen byder enten på havnen Byxelkrok eller naturhavnen Grankullaviken. vi mangler egentlig vand, men stille vejr, naturhavn og seværdigheden Troldeskoven, der ligger klods op af Grankullaviken vandt over brusebadet. Og godt for det! Straks efter anduvning kom gummibåden i vandet og vi roede mod Troldeskoven. Det er primært en fyrreskov. Relativt åben og med krogede træer, der har givet den navnet. Stierne er særdeles brugervenlige

Der er stier får gående – også dem med dårlige fødder…

!

Der er stenmelsstier for dem med barnevogne…

Der er stier for dem med kørestol. Tilmeld med vigeplads for hver 50 meter. Gad vide hvor tit der er så mange kørestole på nordspidsen af Øland…

– så kunne man vel med rimelighed forvente kanaler til dem med gummibåde, men så vildt gik det alligevel ikke for sig… Vi måtte trave de 5 km.

Skoven har fået navnet efter de uhyggelige krogede trræer.

Men der var også hyggelige steder 🙂

Skipperen på den skude havde tydeligvis ikke søkortplotter. Og på stranden sidder voksne og børn og stabler sten

Tilbage i gummibåden til Tack

Der nydes mørbrad med øl om bord efter vi havde badet i havet, nu hvor vandet er rationeret.

Smuk solnedgang med 27 grader til solen forsvandt

En eftermiddag/aften, der huskes for det gode et stykke tid.

 

 

Grönhögen – Mörbylånga

14-7-2018

Sove længe, dvs. 08:00. I dag skulle vi tage en rolig morgen og siden på cyklerne over Stora Alvaret til Eketorp. Først Stora Alvaret. Det er et slettelandskab, hvor der kun er træer og småbuske. Undergrunden er limsten (kalksten) med et meget tyndt lag jord. Store træer kan simpelthen ikke få fodfæste. Det er optaget på UNESCO’s liste over verdensarv. Området er beboet og dyrket gennem 5000 år.

Et typisk kig ud over landskabet

I et kalkbrud får man fornemmelsen af, hvor tæt på jordoverfladen kalkstenen ligger. Det er i øvrigt denne kalksten Eketorp er bygget af.

I øvrigt skinner solen med samme intensitet som der hjemme. Øland er stedet i Sverige med flest solskinstimer. Alt er tørt og gult – selv køerne er blevet bleget i solen 😉

Og også på den anden side af vejen, hvor tyren er henvist til at kigge længselsfuldt over asfalten…

Det er i høj grad husdyr, der har været med til at skabe hedelandskabet i Store Alvaret.

Beboelse i 5000 år. Eketorp er en fæstning bygget/ombygget 3 gange. Oprindeligt bygget ca. år 300 som fæstning. I år 400-700 ombygget til større fæstning og landsby. Blev forladt i vikingetiden, men blev igen ombygget/opbygget i år 1000, og var her i brug til ca. 1300. Og hvem skulle man så passe på? Der var selvfølgelig forskellige grupperinger, men ind imellem kom nogle børster fra de baltiske lande på røvetogter, og så var der jo danskerne, der jævnligt kom på andet end hyggebesøg.

Eketorp i delvis genopførsel ca. 1960 til i dag:

Hjem for 6-8 personer:

Her levede ca. 160 mennesker med deres dyr. For at bevare lidt miljø, var der også husdyr (får og grise), der løb frit rundt på pladsen. I Sverige prioriterer man dyrevelfærden højt. Pool til grisene – vi andre måtte stege i solen, så man kunne sælge læskedrikke ved udgangen.

En rigtig fin tur. Vi sejler jo rundt i Danmarkshistorie. I morgen passerer vi Kalmar, hvor Margrete den I i 1387 med Kalmarunionen, blev regent for Danmark, store dele af Sverige+Norge, noget af Finland samt Island. Det var en kvinde med ben i næsen!

Vi sluttede dagen med at snuppe en bid af vejen mod nordspidsen af Øland.

Solnedgang i havnen

 

 

 

Skillinge – Grönhögen

13-7-2018

En lang dag på kontoret. 14 timer på vandet, men for en gangs skyld bedre end forventet, eller lovet i prognosen, der ikke lovede sejlvejr med sejl. Morgenmad, frokost og aftensmad på vandet. Vi startede ca. 6:30 for motor, og havde egentlig regnet med det skulle være sådan det meste af dagen. Men efter ½ time kunne vi holde 4 m/s op på bidevind, stort set uden sø, så det gav omkring 6 knob. Så blev det til en halvvind/agten tværs på 4 m/s. Farten faldt til omkring 4 knob og vi sate code-zero’en. Omgående lå vi konstant over 7 og toppede på 8,3…

Da vi nærmede os Utklippan (ø syd for Karlskrona), løb vi ind i en regnbyge og ingen vind. Vi har aldrig været på Utklippan, der blot er en lille ø uden de store faciliteter, men fint beskyttet for alle vindretninger. Men vi skulle længere i dag – måske når vi den på hjemturen. Utklippan:

Motor igen.

Kursen blev sat mod sydspidsen af Øland. Vi håber at få set meget af Øland og Gotland på denne tur. Der kom igen vind, så vi gik en pæn del af vejen for sejl. Solnedgang i Grönhögen.

I alt 14 timer og 90 mil. I morgen skal vi sejle kortere!

Gislövsläge – Skillinge

12/7/2018

Uret ringede kl. 06:00. Ikke engang svalerne var stået op…

Vi var nød til at flytte nogle mil i dag, da Hanö-bugten skal forceres fredag. Og vinden har ikke været med os. Det blev en tur for motor/sejl på krydsvind og på den sidste del af turen var der også en del sø. Det blev også en dag, hvor Jan måtte arbejde en del undervejs (på PC’en altså). Det medførte kvalme efter to timer i dønninger med hovedet begravet i skærmen 🙁

Stort flot træskib undervejs. De havde klogelig valgt at sejle den anden vej med vinden i ryggen.

Lidt trætte ankommet til Skillinge, der er en hyggelig lille fiskerby. Op til fiskehandlen og købe fisk til sen frokost og aftensmad.

Lidt arbejde, lidt afslapning, og så er det jo hurtigt aftensmadstid. Men inden da måtte vi lige afvise et nysgerrigt kræ, der gerne ville om bord. Mette afviser på det bestemteste at få den slags kæledyr om læ!

Det var aftensmaden vi kom fra. Friske spætter, asparges og nye kartofler. Rasp er ikke lige en del af køkkenbeholdningen så disse udsøgte spætter er paneret i knuste Sports-knækbrød. Giver lidt mere bid og sikkert sport for maven.

Og så kan man sidde og nyde aftenfreden, solnedgangen og den kølende luft inden man skal ned og berette om dagen.

I morgen er det på den igen fra kl. 06:00. Alt vel om bord, og Mettes fod er i bedring 🙂

Klagshamn – Gislövsläge

11-7-2018

Sove længe, tage den med ro. Det er ferie. Klagshamn er fredelig – ingen disko til langt ud på natten.

– men godt vejr er der!

Af sted på en østenvind på fladt vand. Vi skal gennem Falsterbo Kanal. De åbner ifølge havnelodsen broen hver hele time, og vi rammer ifølge plotteren broen mellem 11:58 og 12:02… På et tidspunkt går farten lidt ned og motoren får lige lov at hjælpe lidt, så vi ikke skal vente en ekstra time. Ankomst 11:56. Direkte til broen. Vente – vente, der sker ikke en disse! Alle de andre cirkulerende både undrer sig også. Frem med kikkerten for at læse de små rulletekster på broen. Hver time undtaget når der er mange både (svensk logik)…. I højsæsonen åbnes kun hver anden/tredje time, så vi skal alligevel vente til kl. 13. Og så har der så også samlet sig rigtig mange både!

På den anden side af kanalen gik vi først lidt for motor i svag vind, men så steg vinden fra øst. 8 m/s på kryds og modstrøm.

Mette og den hævede fod blev flyttet til luv. Nu kan den tykke fod gøre lidt nytte som kontravægt…

Ankomst til Gislövsläge. Normalt farer Mette rundt på dækket under anduvning, men nu blev rollerne byttet om. Lærerigt, og det gik rigtig fint :-).

Svanemøllen – Gentofte – Klagshamn

10/7/2018

Op ved nitiden – der var noget søvn, der skulle indhentes. Her var ingen vind og ingen mastekran med raslende dele…

Men… Mette fik problemer med højre fod i aftes, og søvn hjalp ikke ligefrem på sagen :-(. Nogle valg skulle træffes. Der er ikke meget sjov ved at komme til Gotland uden at kunne gå, og det ville også være skørt at tage til Sverige, hvis den er behandlingskrævende. Derfor 1813 og til Gentofte Sygehus, der heldigvis kun dømte forstuvning.

Det blev hurtigt vedtaget at fortsætte mod Gotland med fokus på sejlads de kommende dage. På vej mod Sverige opdagede vi en af fordelene ved dette gamle land…

– de har faktisk skyer der ovre! Og senere oplevede vi det utrolige – vanddråber fra oven!

Pletterne på træværket er vand – ikke madrester! Den famøse fod får en slapper.

Og efter anduvning fik vi faktisk op mod ½ mm rigtig regn 🙂

Kulhuse – Svanemøllen

09/07/2018

Vi gik af Kulhuse (Jægerspris) Havn ca. kl. 08:00. Gårsdagens næsten vindstille vejr var forvandlet til 8-10 m/s fra vest. Hele natten underholdt mastekranen, der fysisk befandt sig omkring 2 meter fra sengekanten. Skramlen af kæder og wirer, så lidt træt til trods for den anstændige tid at begive sig af sted på. Så snart vi kom ud i renden mod Hundested, var det op med sejlene, og af sted gik det. På Nordkysten op til 12 m/s i pustene, og også lidt sø, men det er aldrig det store problem med det hele agten for tværs. Vi loggede maks. 10,8 ned af en bølge. Rundt om Gilleleje, bølger aftagende og ligeså vinden. Nu var for lidt vind pudselig problemet, men det gik til Helsingør, hvor vi fik foran tværs mod Rungsted.

Kronborg om styrbord.

I Rungsted skulle vi gøre et kort pitstop, da Rolf har en bog om Gotland vi skal have med. Anduvning på pælene bag Rolfs båd, og bogen overleveret i pose via bådshage. Af sted igen mod Svanemøllen, hvor vi fik besøg af Sissel, Mathilde, Torben og Christian til indtagelse af leveret fastfood.

Vores favoritplads i Svanemøllen. Tæt på havnekontoret, og til at finde for ankommende gæster.

 

Så er vi på vej Gotland rundt

8/7/2018 Kulhuse havn

– Men… Der er lige noget gammelt Danmark vi skal rundt om først. Vi har ikke været ude af fjorden i 2018, men har allerede haft 17 overnatninger. De er primært opstået ved at anvende Tack som arbejdsplads, altså arbejde og bo i båden. Vejret har været helt fantastisk og allerede i Kristi Himmelfartsferien blev der badet! En enkelt dag var der 41 grader på ‘kontoret’, så der måtte bades hver halve time…

Det med at komme af sted i mere end nogle dage er lidt af en logistikopgave. Det er utroligt så meget bagage, der skal flyttes hjemmefra ned i Tack. Selv om alt er forberedt, går der altid ½ dag fra man tager hjemmefra til man er klar til at kaste fortøjningerne. Som vanligt fik vi Jens til at køre med til havnen, så bilen ikke står i havnen i en måned.  Derfor er det vigtigt at få flyttet Tack ud af havnen, så turen er i gang. I år blev første havn den absolut nærmeste – Kulhuse. Vi har sejlet forbi mindst 100 gange, men aldrig været der. Den er lille og har kun 1 egentlig plads, hvor vi kan ligge, nemlig ved mastekranen. Men den var ledig og badevandet ved Kulhuse er særdeles fint, så aften-badning blev det også til.

Efter dampet laks med kartofler og hollandaise 🙂

 

Opsummering England rundt

Da vi planlagde turen, forventede vi at turen ville være på 2500 sømil. Det var baseret på en grovplan, der primært tjente til at sikre, at vi til enhver tid havde en fornemmelse af, hvor langt vi burde være nået. Grovplanen fungerede rigtig godt. Detailplaner lægges undervejs, når vejr og vind kendes. Grovplanen var baseret på sejladser på ca. 50 mil hver anden dag. Det ville give mulighed for at opleve en fuld dag ved hvert stop. Vi havde besluttet, at der på turen ville være så meget at se, at vi skulle acceptere at sejle forbi planlagte seværdigheder, hvis der var godt sejlvejr. Så ville vi bare se noget andet hvor vi nu kom hen i stedet.

Lidt statistik:

97 dage undervejs

DOG 2491 mil. LOG 2312 mil. Totalt har vi haft mere medstrøm end modstrøm.

Havnepenge: DKK 18.726. Kanalafgifter. Kanaler 3.381. Fra Belgien og videre er havnepriser over DK-niveau.

Diesel 663 liter, DKK 5241. Mere for motor end normalt. Kanaler giver sig selv. Men tidevand lægger også bånd på rejsehastighed. Hvis man fedter med for lidt vind, kommer man ikke bare et par timer senere frem, hvis man så får tidevandet imod. Så bliver det hurtigt 5-6 timer senere. Derfor kom motoren på, hvis minimumshastigheden på 6 knob ikke kunne holdes.

?+ pints of Guinness

9 x 200 g Nescafe Gold

Besøgte lande:

Tyskland: Vi har været i Nordtyskland i båd tidligere. Kielerkanalen er en uproblematisk transport. De Frisiske øer og Helgoland var spændende besøg.

Holland: Selvfølgelig motorsejlads i kanalerne på ‘Stande Mast Route’. Men en fantastisk tur. Sejlads tværs gennem Amsterdam om natten. Sluser og 50+ broer åbnet – helt gratis bortset fra i alt 15 Euro. Billig eller gratis overnatning på turen. Er du motorbådsejer er dette et slaraffenland.

Belgien: Kun besøgt Ostende. Lækker strand. Belgien har bebygget stort set hele deres strandlinje.

Frankrig: Kun besøgt Dunkerque i 3 dage. Lejede bil. Havde egentlig planlagt mere i Frankrig, men vi var på dette tidspunkt lidt bagefter vores grovplan pga. blæst fra vest. Pludselig vendte vinden i østlig retning og vi gik direkte til Brighton.

England: De klassiske kridtklinter på vej til Brighton. Indenom Isle of Wight. Vest for Isle of Wight er der fantastisk. Mange af havnebyerne ligger i flodmundinger. Man kan sejle op i floderne. Vi kunne have brugt 3 måneder alene på England.

Irland: Hyggelige mennesker. Fantastisk øl. Lejede bil og kørte ud til vestkysten. Tager næsten ligeså lang tid som at sejle – deres veje er rædsomme. Besøg i Dublin

Isle of Man: Fantastisk ø. Selvstændighed under UK. Alternativt skattesystem!

Nordirland: Belfast var en oplevelse. De stadig ikke glemte spændinger mellem katolikker og protestanter (loyalister).

Scotland: Smukt, køligt, vådt. Men her kunne man også bruge 3 måneder alene. Fantastisk natur. Meget sejlads er beskyttet som i Skærgården i Sverige.

Nordsøen: Vi havde respekt på forhånd. En uge planlagt til at finde det rigtige vejrvindue, vi brugte 5 dage. Hele turen forløb som planlagt. Knap 2 døgn. Og 330 SM på åbent vand er ikke længere en forhindring.

 

Kattegat mod Frederiksværk

28/8/2017 Mou Bro->Frederiksværk

Afgang kl. 05:30. Der er over 90 mil hjem, og der er lette vindforhold. Drømmen var jo at krydse Nordsøen for vores nye Code-0 sejl, der bruges i meget lette vindforhold. Sådan gik det ikke! Nå, men nu var det Code-0 vejr og af sted gik det.

Ved Djursland faldt vinden – vi kom i læ af land, men da vi måtte vige for Anholt-færgen, kom der lidt mere vind og den spidsede, så nu foregik sejladsen for de almindelige sejl. Kort før Hundested mødte vi dette:

Et ‘badminton-net’ med 2 radarreflektorer. Måske en ny sportsgren vi endnu ikke har hørt om?

Vi kom til Frederiksværk i vindstille aften. Smukt vejr. Pladsen var ledig, da vi havde varslet havnefogeden om, at nu ville vi gerne have vores plads igen. Han havde vendt skiltet til rød.

3 måneder med en masse oplevelser er slut.

Danmark->Tyskland->Holland->Belgien->Frankrig->England->Irland->

Isle of Man->Nordirland->Scotland->Danmark.

Nordjylland

23-27/8/2017

Lemvig->Mou Bro

På turen gennem Limfjorden viste vejr og Danmark sig fra sin bedste side. Vejret havde vi jo selv taget med – vi var jo sejlet på forsiden af en højttryksryg over Nordsøen. Den indhentede os om natten. Gåtur i et solskinnet Lemvig. Sejlads mod Glyngøre.

Og vi har ikke hørt andet end brok over det danske vejr mens vi har været væk…

Glyngøre, hvor vi overnattede første nat.

Dagen efter mod Rønbjerg, hvor Jesper kom om bord for at sejle med mod Nørresundby. 3 overnatninger i Nørresundby havn. Den ligger usædvanlig praktisk for busture på familiebesøg, da man bare lige skal op af trappen på Limfordsbroen. De nære vandomgivelser er dog lidt ulækre…

Her fik vi os i øvrigt en kop kaffe med ejerne af en motorbåd vi mødte et par gange i Holland. De bor i Aalborg, og var lige på visit i Nørresundby.

27/8 gik turen mod Mou Bro, da vi skulle på besøg i Egense. Vi har aldrig været i denne havn før, men rigtig fin og med simpel adgang fra Limfjorden.

Nordsøen

20-22/08/2017 Peterhead->Lemvig

5 dage med at vente på det rigtige vejr er gået. Det ene lavtryk efter det andet er faret gennem Nordsøen. Vi har mens vi lå i Peterhead flere gange kigget op, og tænkt at nu var det dejligt sejlvejr. Vi havde planlagt turen til mellem 2½ og 3½ døgn. Dvs. vi skulle have acceptabelt sejlvejr i den periode, men startende med fornuftigt vejr i Peterhead, godt vejr midt i Nordsøen efter 30 timer og godt vejr i Thyborøn efter 60 timer. Og vejret har været særdeles ustabilt i denne periode. Hvordan skal man som sejler kunne forudsige vejret i 3 døgn, når meteorologerne ikke engang kan forudse 1 døgn?

Det kan vi heller ikke, men da en højtryksryg byggede op og skulle passere østover, måtte der være håb. Højtryk er relativt stabile. På forsiden af højtryksryggen er der nordvestlig vind – på bagsiden sydøstlig.

Vi skal sejle 100 grader, så sydøstlig vind er ikke spændende. Altså må vi af sted på forsiden, selv om det betyder vi ind imellem må sejle gennem områder, der 12 timer tidligere har haft væsentlig mere vind end når vi sejler igennem. Sidstnævnte er ikke specielt attraktivt, da høje bølger og ingen vind er noget rigtigt skidt! Samtidig kan vi se, at højtrykket i starten bevæger sig hurtigere end os, så vi VED, at vi får en del af turen med motor.

Inden vi gik, kom en båd ind fra Isle of Man. Dette er lidt ekstremt, men her ovre går de ikke meget op i bådenes udseende

Vi lå sammen med SYMI, en dansk båd (særdeles velholdt) fra Fredericia, der havde sejlet rundt om Island og lige som os, gået gennem den Caledoniske kanal. De havde luret samme sejlplan som os men gik af sted 6 timer før os. Det betød de gik i mere sø og mere vind end os. Som de sagde: Vi er blevet vugget rigtig meget på turen, så det betyder ikke noget.

Vi gik af havnen klokken 15 lokal tid. Her kalder man op til Harbour Control og beder om tilladelse til at gå ud. I England forlader man sig ikke på, at søfarende har øjne i hovedet og undlader at sejle ind i hinanden. Vi fik heldigvis tilladelse direkte (vi hørte om en anden sejlbåd, der måtte vente 1½ time). Af sted gik det. 1½ meter bølger og 8-9 m/s agten tværs. 8 knob. Humøret er højt!

Noget af det første man lige gør, er at trække en kurslinje mod målet i Thyborøn. Det er en lige fugleflugt, men vi sejler jo på en rund jord, og med 600 km til målet, kurver kurslinjen tydeligt :-).

Vagtplanen er lidt flydende bortset fra nattevagterne. Skipper SKAL tage al mørkesejlads (7-8 timer). Altså betyder det, at det er vigtigt at denne periode bruges til søvn af skipperkonen, så der kan skiftes vagt ved daggry. Første solnedgang – her for sejl med støtte af motor.

I løbet af natten faldt vinden til 2 m/s agten ind. Det betød at det nye storsejl måtte ned, da bølger gav krængning skiftevis 25 grader til den ene side og så den anden. Alt væltede rundt i båden gennem natten, men heldigvis sov Mette nogenlunde stabilt, som en sjælden gang havde taget sig en søsygepille. Allerede tidligt på natten dukkede der et rødt skær op i horisonten. Det var flammerne fra det nærmeste britiske boretårn. Kursen går lige gennem oliefelterne, så der er lidt zigzag, men generelt er der masser af plads. Der ligger støtteskibe omkring tårnene, der kalder op, hvis de kommer i tvivl om vi holder os på tilstrækkelig afstand. Det skete tidligt på morgenen, hvor vi længe havde ligget på samme kurs mod et boretårn. De ville lige sikre sig, at vi ikke lå og sov, men så snart vi svarede, mistede de interessen. Og det var i god tid de reagerede…

En af de platforme vi senere sejlede forbi

Når man bliver døsig, er det vigtigt at sove mens vi begge er på dæk. Men sove på dæk kræver en del tøj – varmt er det ikke!

Senere på dagen kom vi igen på forsiden af højtryksryggen. Vinden var tilbage og motoren blev standset. I alt har vi nok haft den i gang i 15 timer, men ikke for fuld skrue mens sejlene var oppe. Vi havde på forhånd vedtaget at 6 knob var minimumsfarten.

Vi måtte jo også gennem norsk farvand. Lidt underligt at sejle fra England til Danmark, og så skulle omkring norsk farvand, men det blev jo vedtaget af en Hækkerup engang i festligt lag…

2. solnedgang

2. nat var der gang i gaden. Op til 12 m/s agten tværs. Bølger over 2 meter og ofte loggede vi over 10 knob ned af bølgerne. Det er selvfølgelig ikke sejlads på et stuegulv, men med tryk i sejlene var rullene ikke så voldsomme som natten før. Og fremad gik det!

Mette sov igen fornuftigt i løbet af natten, mens skipper selv med en dyne pakket omkring, ikke kunne holde varmen. Så da det blev lyst var det godt at få byttet og komme nedenunder og få et par timer på øjet!

Lige over middag fik vi land i sigte og bølgerne var nu reduceret væsentligt. Pragtfuldt sejlvejr, men ikke til bikini.

Indsejling i Thyborøn 15:15 lokal tid. Det gør man jo bare i DK – ikke noget med at få tilladelse over radioen først. Vi mødte selvfølgelig et par andre fartøjer, men dem sejler vi jo udenom. Helt anderledes end i UK, hvor trafikerede områder administreres som en lufthavn.

I Thyborøn har de købt en mølle på tilbud. Der var kun råd til 2 vinger…

Ude på søen stod én ting klart, vi skulle have fast grund under fødderne ved førstkommende lejlighed, dvs. i Thyborøn. Men grænser flyttes og opstemt af den nu relativt flade sø og det dejlige vejr, fortsatte vi til Lemvig. Her har vi aldrig været, og vejret stod på ‘Smukt’.

Fremme efter 330 mil og 47 timer med indtagelse af meget vand og ikke ret meget andet. Men med lidt lydbog undervejs blev det ikke rigtig kedeligt.

 

 

 

Aberdeen

19/08/2017 Sightseeing i Aberdeen

I dag var vejret bedre, så på bussen fra morgenstunden mod Scotlands 3. største by Aberdeen. Aberdeen kaldes også ‘den grå by’. Det skyldes at stort set alt er bygget i gråt granit. I skarpt solskin kan de små krystaller glimte lidt, men det er også det vildeste spræl byen kan byde på rent visuelt. Sådan ser næsten hele byen ud:

.

Men byen er travl, og livet leves som alle andre steder. Unge bliver gift, og så skal der jo mænd i nederdel til!

Hver gang der ankom en ny gæst til festlighederne, fik sækkepiben en ordentlig tur.

Vi besøgte det lokale Christiania, kaldet Fittie. Ikke med hash og kriminalitet, men en gammel lille enklave med 56 fiskehuse fra starten af 18 hundrede-tallet, har nogle mennesker med lidt flere penge forelsket sig i. De har skabt et helt lille bilfrit samfund, hvor der er plads til det skæve og sjove. Rigtig hyggeligt!

Området ligger ude på nordre molehoved. Lige udenfor er Nordsøen, og her tager man kystsikring alvorligt

Skulle der komme et par bølgesprøjt ind over betonkanten, må tagrenden på huset bagved tage det sidste!

Efter alternative boformer besøgte vi søfartsmuseet. Her falder interessen især på olieindustrien – de gamle hjuldampere har vi set mange andre steder. Aberdeen har faktisk verdens største helikopterlufthavn, der hver dag fragter over 1000 medarbejdere til og fra boreplatformene. Denne model viser de juletræer vi skal sejle forbi om lidt

Og når noget skal laves under vandets overflade, kan man nu bruge robotter, men ofte skal der menneskehånd til. Udstyret anvendt i ’80-erne ned til 350 meters dybde!!!!

Nyere model, der kun går til godt 300 meter. Til gengæld er der kun normalt tryk indeni konservesdåsen. Altså kan man hives direkte på land efter endt arbejde uden af eksplodere. Men man skal ikke lide af klaustrofobi.

Herefter var vi på galleri for uopdagede unge kunstnere. Hurtigt overstået. Tomt lokale med 2 værker. Enten er de alle blevet opdaget, eller også er de blevet for gamle…

Shopping center. Gik egentlig bedre end frygtet. Først frokost, så ½ times resultatløs shopping inden skipper kunne flygte ind til en frisør for at få tæmmet 2 måneders vildmandshår. Efter en hurtig klipning havde skipperkonen heldigvis fundet sig en klud, så denne del af turen blev også en succes.

Med bussen tilbage til havnen i Peterhead, der her er fotograferet på turen tilbage. Den ligger ikke specielt malerisk, men den fungerer.

Aftenen blev afsluttet med en G&T på SYMI fra Fredericia, der har været på Island og Færøerne. Hyggeligt!

 

 

Peterhead, afslapning og forberedelse

15-18/08/2017 Peterhead i venteposition

Vi har jo oplevet meget i hæsblæsende tempo i 2½ måned. Nu er vi så anbragt i venteposition på ubestemt tid – vejret bestemmer vores afrejsetidspunkt. Det svære spørgsmål:

Hvordan forudser man vejret i 3 døgn, når meteorologerne ikke kan forudse 1 døgn?

3 døgn er tiden vi skal bruge til Thyborøn – forhåbentlig ikke helt, men med lidt margin. Lavtrykkene farer ned gennem Nordsøen. Kulingvarsler og hård sø, så vi bliver her til det bliver bedre. Der var i vores hovedplan sat en uge af til at vente på godt vejr, så planen skrider først efter den 24/8. Det gode vejr skal jo følge vores sejlads, så det skal være godt omkring Peterhead i starten, derefter godt midt på Nordsøen i næste døgn og til slut godt ved den danske vestkyst i et døgn. Vores 2 naboer (briter på den ene side, hollændere på den anden) på broen her ville være gået mod syd i dag, men regn, hård sø og kuling gør, at de også ligger der endnu.

I mellemtiden har vi foretaget noget forberedelse, og vi kan nu gå med 4 timers varsel (indkøb af mad). Vi har tanket så meget diesel, at det kom ud af udluftningsstudsen når vi rullede lidt (fikset med tape over hullet indtil vi tager af sted :-)). Desuden har vi 65 liter i dunke, så vi kan bakke til Thyborøn for motor, hvis det bliver nødvendigt. Vi har trukket liner på dæk til livliner. Vi har vasket tøj, checket motorolie, lavet planer for vagter og nødprocedurer.

Desuden har vi nydt et par dage i stilhed med te, lydbog, strikning, vin osv. Vejret har pga. lavtrykkene været meget svingende med MEGET regn i dag, men solskin i går. Vi ville have været i Aberdeen i dag, men regnen stoppede os.

I stedet besøgte vi det lokale fængsel (som nu er museum!), der ligger 500 meter fra Tack. Den korte afstand er begrundet i, at man i sin tid havde brug for anlægsarbejdere til havnen, da de store moler skulle bygges. Altså byggede man et fængsel på havnen – overkommelig opgave, og så havde man gratis arbejdskraft til sliddet med alle stenene i havnen. Praktisk… Fængslet blev først lukket ultimo 2013.

Cellerne i gammel tid:

Samme celler i brug i 2013. Natpotten er nu udskiftet med et campingtoilet. I denne celle sov fangerne, spiste alle deres måltider og forrettede deres nødtørft. Bad i fælles baderum. Tømning af lokumsspand 2 gange i døgnet (selvbetjening forstås).

Var man en brokkerøv, eller på anden måde fortjente en tænkepause blev man dømt til ophold i denne lydtætte betonkasse, der kun havde en madras.

Var man selvmordstruet, blev man anbragt i en grøn celle med kun en madras. Det skulle nok få de positive tanker tilbage i fangen…

Administration

En ‘berømt’ fange var Johnny Ramensky. Indbrudstyv og en ørn til låse. Blev kaldt ‘Gentle’ Johnny fordi han leverede det stjålne tilbage. Men han landede her og flyttede sten. Stak samlet af 5 gange, men blev hver gang genfanget. Han kunne også fikse låsene i fængslet. Under krigen kunne England godt bruge ham. Som hemmelig agent bag fjendens linjer til indbrud i fjendens arkiver og ambassader. Dekoreret for krigsindsatsen, men smidt tilbage i fængsel, idet han efterfølgende fortsatte sin kriminelle løbebane. Han kunne kun lave indbrud, og det er vist nok forbudt i fredstid. 40 år tilbragte han i alt i fængslet.

Pga. hans mange flugter havde personalet en munter besked til dem, der måtte ønske at besøge Johnny: ‘Hvis du vil besøge ‘Gentle’ Johny, så ring lige på forhånd og kontroller om han er inde for tiden’

Fange idømt forvaring i Peterhead pga diverse lavtryk… Håber på løsladelse i 2017.

 

 

 

Peterhead

15/08/2017 Inverness->Peterhead

Vores positionsopdatering har ligget stille under passagen af Caledonian Canal, men nu er der igen landbaserede aflæsninger af AIS-signaler.

I dag er det relativt stille vejr med ‘spændende’ vejrudsigter i vente. Derfor valgte vi at tage denne distance i et hug, selv om det blev for motor det meste af vejen. Det var stille vejr, men vi blev hele tiden fulgt af spændende formationer på himlen, kæmpe tordenvejr med masser af sky til jord og sky til sky lyn. Men midt i alt dette sejlede vi under et lille blåt hul og havde solskin. Sommetider kan man være heldig!

Undervejs ville det britiske flyvevåben lige betragte en Dehler 41DS på nært hold

Det han måske sammen med vi passerede en flyvebase…

Lige inden vi ankom til Peterhead, møder man det punkt hvor mange af pipelinjerne til boreplatformene i Nordsøen, kommer i land. Ledningerne er aftegnet i søkortet, og der bliver sikkert ikke set med milde øjne på sagen, hvis man ankrer eller trawler hen over dem.

Peterhead havn blev kaldt op og vi fik tilladelse til at gå ind i havnen. Her kommer man ikke uanmeldt og uden tilladelse!

Vi skal nu gøre klar til Nordsøen og afvente en fornuftig vejrprognose.

 

Biltur i Inverness området, kølen i saltvand

13-14/08/2017 Biltur, vippet ud i havvandet

13/08/2017 I dag var det meningen vi skulle have været i Perth til Highland Games. Der er booket bil til dette arrangement for nogle dage siden. Men i aftes, da vi skulle kontrollere programmet, var det blevet aflyst pga. problemer med pladsen, hvor legene skulle afholdes 🙁 🙁 :-(.

Altså skulle bilen bruges til noget andet. Seværdighed nummer et på disse kanter er Loch Ness, Sejltur på Loch Ness osv. Der har vi ligesom været! Men skotterne slår sig jo også op på de gyldne dråber i flasker, så vi måtte ud at se et whisky-destilleri. Glenfiddich blev valget.

Det er et gammel (1887) og kendt destilleri (tapper pt. 1 mio. flasker om året). Det kan skotterne alligevel ikke nå at drikke selv, så de sælger til ikke mindre end 184 lande.

Noget af det oprindelige byggeri. Bygget af stifteren William Grant og hans 7 børn.

Rundvisning. Skipper har lidt svært ved at tage mænd i plisserede nederdele alvorligt, men man kan jo forsøge at ignorere den nederste halvdel af personen…

Prøvesmagning af 12, 15, 18 år samt projekt XX (20)

På vej hjem krævede skipper vi kørte vi gennem Cairngorms National Park. Mere til natur end whisky! Der er sikkert mange smukke årstider i disse bjerge, men lige nu står lyngen i blomst, hvilket betyder at det er et helt lilla landskab. Desværre fik vi ikke fotograferet på udturen med solen på, men synet er helt fantastisk. Lilla og grønt.

14/08/2017

I dag skulle Thilde og Søren hjemad. Med tog fra Inverness til Edinburgh. Herefter fly mod København. Bilen skulle afleveres kl. 10 i Inverness centrum, så de blev smidt af på vejen.

Vi ville så videre mod havet. Lidt mere slusning  og så var planen at ligge parat til at gå i sea lock mod havet i morgen tidlig. Først var planen at ligge i marina inde i kanalsystemet, men broerne var lidt korte og en stor motorbåd lå i vejen, så vi valgte at sluse ned til det sidste basin, hvor der også er pontoner. Videre til Clachnaharry – sidste sluse med ferskvand på begge sider

Da vi var i gang med at lægge til på pontonen til venstre

blev vi kaldt op og informeret om, at her kunne vi ikke ligge for en af sluserne var utæt og man kunne kun garantere 1 meter vand om natten!!! Og han kunne ikke nå at sluse os op igen inden fyraften. Mange gange undskyld fra denne slusevagt, men det har været et kendt problem hele sommeren. Måske skulle de opdatere deres informationsmateriale. Altså måtte vi tage sidste slusning ud i havet. Farvel til Caledonian Canal

Der var (selvfølgelig) ikke lavet sejlplan osv, så vi endte med at ligge i Inverness Marina på havsiden. Ikke en havn vi havde planlagt at besøge, men nu kan vi gå videre uden at tænke på mere sluser .

 

 

Dochgarroch

12/08/2017 Fort Augustus->Dochgarroch

Så skulle vi videre. Vi måtte se om ikke vi kunne finde det uhyre på søen. Stille vejr, men tørt.

Og alle holdt skarpt udkig!

Eller næsten alle…

Søen ender i en kanal og til slut en sluse, der kun flyttede ca. 30 cm i højden. Efter denne sluse stoppede vi, da det er sidste sted på turen gennem kanalen, hvor vi kan få el. Det med el viste sig at være en fejl i kortet, men badefaciliteter er der da, hvilket er smart når der ikke rigtig er varmt vand i tanken.

Vi tilbragte eftermiddagen med et besøg i Loch Ness Exhibition Center, hvor alle forsøgene på at opstøve bæstet gennem tiderne er blevet dokumenteret. Herunder går mange øjenvidneberetninger, der alle starter med: Jeg er sikker på, hvad jeg så, for netop denne dag havde jeg ikke drukket whisky endnu….. Ingen fotos fra det besøg – det glemte vi vist.

Indkøb i nærliggende COOP, og hjem i båden og grille. Lige bag os havde der lagt sig en X-Yacht Xp44 – et år gammel med alt udstyret. De havde krydset Nordsøen i 15 m/s på bidevind. Israelsk ejet, men med en dansk kvinde om bord under overfarten. LÆKKER BÅD!

Hen på eftermiddagen blev der rappet noget…

…og købt hjemmelavede shortbreads og flapjacks af den gamle dame i huset her (hun holdt i øvrigt skildpadder i haven)

Fort Augustus, overligger

11/08/2017 Fort Augustus

Hele natten har båden hoppet rundt i ekstreme vindstød. Vejrmeldingen lover stadig blæsevejr og småregn. Vi bliver, og hygger os på dette turiststed. Den urolige nat har også efterladt skipper med hovedpine. Først på formiddagen gik de gamle en tur i byen mens de unge ligesom får opstartet dagen. Det går der lang tid med, men de kom da også af sted senere. Her posering foran ‘Nessie’

og mindst en kanin så de også

Imens kunne skipper forsøge at jage hovedpinen på flugt med en lur i cockpittet. Skipperkonen foretog sig et eller andet vigtigt nedenunder. Under døsen høres en meget kraftig motorbåd nærme sig. Troede egentlig det var en af turbådene, der futter frem og tilbage. Men pludselig fór Mette op af salonen med en fart, der ikke er set de seneste 20 år, og mens hun var ved at lyne cockpitteltet op, lød et kæmpe brag, og hele båden rystede. Hovedpine pludselig en bagatel! En stor motorbåd havde ramt ved siden af de ca. 80 meter langskibsponton der var ledig foran os, og hamrede ind i vores stævn. Meget kaos og igen overraskede Mette… Hun brugte megen hurtig engelsk råberi iblandet mange F*- og I*-ord. Har aldrig hørt hende tiltale fremmede mænd på den måde før, men det kan åbenbart også lade sig gøre. Men en idiot var skipper også. 2 amatører med om bord og så bliver han nedenunder i stedet for at gå op på flybridge, så han selv kunne orientere sig under tillægningen. Han bankede ind i Tack med hækken omkring vanterne. Hækken ramte så et øjeblik senere stævnplatformen med stor kraft i bagbords side, mens påhængsmotoren fra gummibåden tog turen gennem søgelænderet. Her har de fået styr på skrumlet.

Heldigvis slap vi heldigt. Det store træk i boltene på bagbords side af stævnplatformen gav lidt slør i beslaget, men ellers ingen synlige skader. Retfærdigvis fik hans påhængsmotor nogle tæsk. Han får problemer med styring og at give gas.

Nu er det man har lyst til at finde det dyreste bådværft på kontinentet og sende ham en kæmperegning, men vi skal være klar til at forlade Inverness mandag morgen. Efter udveksling af forsikringspapirer gik jeg selv i gang med besigtigelse af skader og senere udbedring. Der var heldigvis ikke stress i glasfiber, bolte skiftet og efterspændt, så hun kommer hjem uden yderligere reparation. Skal lige har mulighed for at sidde foran hende med en øl og vurdere om prædikestol eller platform er blevet skæv.

Aftensmad i Boathouse. Vi spiste ikke udendørs, men billedet er taget fra deres udendørs facilitet.

Sluserne i Fort Augustus i baggrunden.

Caladonian Canal, Fort Augustus

11/08/2017 Neptun Staircase->Fort Augustus

Vi har bemærket, at der ikke opsamles AIS-data inde i Scotland, så det ser ud som om vi ikke bevæger os, men det gør vi. Vi ligger lige nu ved indgangen til Loch Ness-søen, og samler mod til at møde uhyret. Uhyret gør dog lidt væsen af sig i morgen – der er lovet kuling og småregn, så vi bliver og ser Fort Augustus. Turen hertil har foregået via kanaler og et par søer. I kanalerne er det motor, men man må gerne sejle for sejl i søerne. Hastighedsbegrænsningen er 5 knob. Let at styre for motor, men i plat læns for storsejl rundede vi 8 knob. Det er ikke helt ligeså let at styre vinden. Kanalsejlads…

Og for sejl forbi en fiskefarm

Undervejs mødte vi denne venlige slusedame, der havde indført sit eget lille system med at udlevere en lille guldstjerne til alle, der har redningsvest på, Slusepersonalet bærer konsekvent redningsvest.

Hendes indkvartering var i øvrigt beskeden, men lå hyggeligt. Her Kytra Lock.

Vi har nået toppen, og er nu på vej ned igen – altså lukker man nu vand ud af de sluser vi kommer ind i, i stedet for tidligere, hvor der blev fyldt vand ind. Det er simplere at sluse nedad, men de slusevægge man glider ned ad er rå sten og møgbeskidte! Derfor kan man spare meget rengøringsarbejde ved at holde lidt afstand mellem slusevæg og båd. Det gøres lettest ved at ‘gå’ ned af væggen mens der sluses.

Langt ned og mange nysgerrige turister. Thilde og Mette på land, hvor de hygger sig med at flytte fortøjninger på vej ned ad den 5-dobbelte sluse i Fort Augustus.

Mens mændene klarer det hele på båden.

Vi får allerede nu lidt forsmag på morgenvejret. Kraftige vindstød, men teltet er oppe, fyret kører lidt ind imellem, lækker mad fra kabyssen er indtaget og rødvin nydes ad libitum, så vi lider ingen nød. Eneste problem er, at vi ikke har strøm. Det betyder de offentlige baderum må benyttes i morgen. Det lykkedes faktisk at få leveret varmt bad til 4 personer på en varmtvandstank her til aften.

 

 

 

Caladonian Canal, Neptun Staircase

09-08-2017 Neptun Staircase

Vi har ikke flyttet de mange mil – faktisk kun en enkelt. Til gengæld ligger vi nu over Neptun Staircase, der er 7 sluser i træk. Når man har mange sluser efter hinanden, bliver man nød til at ensrette trafikken – altså tømme alle sluserne inden man kan sluse en båd modsatte vej. Derfor er der kun 2 slusninger hver vej om dagen. Vi kunne have nået den første, men valgte at vente til eftermiddag.

Flot vejr, solid bemanding OG ENESTE BÅD… Det betød at hver eneste bevægelse var overvåget af dagens flok af turister, der skulle se hvordan slusning foregår. Bare 2 pund pr. tilskuer ville have betalt hele vores tur gennem kanalen!

Alle mand i sving

… godt lige at sikre sig kvaliteten…

Overblik fra øverste trin i trappen.

Thilde og Søren med Ben Nevis i baggrunden

Så var det af sted til pubben…The Lochy…og et par pints Guinness

 

…med senere mad. Super hyggeligt – og super vejr, som det kan ses.

Så kom vi tilbage fra pub, mad og Guinness. Vi træder op på båden og hører vandpumpen køre. ÆV, ÆV, ÆV – endnu en vandslange hoppet af. Omkring 100 liter vand i båden, der skulle pumpes/øses/tørres op 🙁 Kedelig slutning på en ellers dejlig dag.

 

Fort William

09/08/2017 Oban->Fort William

Der blev sovet længe. Unge mennesker har stort søvnbehov, og når de der foruden er i underskud, kan intet bringe dem ud af coma-tilstanden. Det betød sen morgenmad, baderunde, besætningen af sted for at handle bl.a. Cola Zero mens skipper måtte lænse al ferskvand, da det fik skyld for at smage af klor. Kommer fra Loch Aline, hvor de åbenbart sikrer vandkvaliteten med klor. Herefter ny vandpåfyldning, der forhåbentlig er af bedre kvalitet. Det er et evigt fokuspunkt med vandkvalitet. På en bådebro løber vandet gennem mange slanger inden det når båden, og disse slanger er oftest monteret på broen – dvs. de i solen kan nå 30-40 grader. Altså holder man øje med andre, der lige har påfyldt vand – så er slangerne skyllet, og man kan selv fylde på. Inden slangen kommer ned i påfyldningsstudsen, smagstestes vandet. Men man kan være kommet så langt ned i beholdning, at man må tage hvad man kan få.

Afgang kl. 14, hvor strømmen går med mod Caladonian Canal.

Hver sejltur sin regnbue. Start i solskin og regn til sidst.

Turen var både for sejl og motor

Aftenstemning fra cockpittet, hvor der blev nydt hjemmelavet mad tilberedt under den sidste del af turen for motor

Og så slapper de 3 af, mens der lige skal lægges lidt billeder op i bloggen.