Navnet Tack

Det med bådnavne er svært!

Vores gamle båd (Dehler 36 CWS) hed Noatun. Symbolikken her var, at i Noatun lå Njords bolig i skoven ved vandet. Njord er gud for søfart i den nordiske mytologi. Vi har haft rigtig mange dejlige ture i Noatun med ca. 1500 sømil om året gennem 9 år. Når vi har ligget på vandet i dejligt vejr på vej til spændende oplevelser, eller på vej hjem fra en dejlig tur, har jeg altid følt mig meget taknemmelig for at have denne mulighed. Lystsejlads er på ingen måde forbundet med at skaffe til dagen og vejen. Det er som ordet siger alene lystbetonet. På en af disse ture besluttede jeg at min næste båd skulle hedde TAK. Tak for at man har denne mulighed. Tak for at vi i vores del af verdenen kan gøre den slags og ikke alene skal koncentrere os om overlevelse.

Det synes Mette blev lige lovlig højtflyvende og måske også lidt religiøst. Måske fordi vores vielsesord for mange år siden var Efeserbrevet 5,20: “Sig altid Gud, vor Fader tak for alle ting i vor Herres Jesu Kristi navn”. Det blev til mange gange ‘tak’ i præstens tale, og måske han ‘takkede’ lidt over…

Derfor endte kompromiset med Tack med undertrykt ‘c’. Det er så måske lovlig svensk eller engelsk. Men det er den engelske version valget faldt på. For ikke sejlkyndige kan oplyses, at det ikke er muligt at sejle for sejl direkte mod vinden. Det må gøres i zigzag mod vinden med ca. 45 grader skiftevis fra den ene og den anden side. Når man skifter vindside, siger man på dansk at man ‘vender’. På engelsk er dette et ‘Tack’.

Navngivningen blev fejret med Retsina. Det eneste gode man kunne sige om den var, at den fulgte med båden. Næst efter smagen var det dårligste man kunne sige, at der var flere STORE flasker af den…

 

Jan

Nye indlæg

Opsummering Godtland rundt.

04-08-2018

Egentlig havde vi tænk at vi som overskriften siger, ville sejle rundt om Godland. Men Godland er temmelig lang – ca. 80 mil. På det bredeste sted er den 30 mil. Vi tog til Fårö – Bergmanns ø. Den er absolut et besøg værd. Her oppe skulle vi vælge om vi skulle tage den ned langs østkysten af Godtland. Samtaler med andre, der havde besøgt en masse steder på Godtland, gjorde at vi begyndte at tænke en biltur på øen. Og billeje viste sig at være næsten umulig, hvis man ikke var i Visby. Derfor vendte vi tilbage til Visby og lejede bil fra havnekontoret. Ikke nogen guldkaret, men 400 svenske inkl. forsikring var overkommeligt. Gotland er et besøg værd. Visby er en pragtfuld by. Historisk, hyggelig og velholdt.

Øland har vi besøgt før, men på ‘midten’. På denne tur besøgte vi sydspidsen og nordspidsen. Meget forskellige, men 2 af de dage vi husker som nogle af de rigtigt gode.

Den svenske skærgård har vi besøgt på både øst- og vest-siden, men begge er så store, at man aldrig bliver træt af dem. Sejl 1 mil og se noget helt andet. Vi fik ligget for anker nogle smukke steder og fik også en dag på klippe.

Utklippan og Christiansø har vi passeret før, men aldrig fået besøgt. Det nåede vi denne gang. Specielle miljøer. Christiansø har vi været på med turbåd 2 gange tidligere, men man oplever en anderledes afslappet atmosfære, når den sidste turbåd er taget af sted.

Vejrmæssigt har turen været speciel. Sommeren 2018 vil blive husket for varmen, tørken og de gule farver overalt. Vi har haft meget lidt vind og vind fra utraditionelle hjørner. Generelt har vi ikke været specielt heldige med vindretningerne rundt på turen, og vi har da også brugt ca. en tank diesel (180 l).

Der tales meget om at der er gået inflation i havnepriserne i Sverige på vestkysten. Det er ikke tilfældet på Østsiden. Visby var den dyreste med 300SEK. Det eneste, der kan undre er, at det tager op til 55 SEK for landstrøm oveni. Det betyder at i de fleste havne så er det kun mellem 10-20 procent, der køber el. Når man så komme til en havn, hvor el er inkluderet, så er der kamp om elstanderne. Når vi ankommer til en havn efter en hel sejldag, bruger vi ca. 4 Kw til ladning og varmt badevand. Tvivlsom forretningsoptimering i Sverige, hvor en pris på 25SEK måske havde øget andelen af el-kunder til 80 procent. Vi havde en ‘kuffert’-solcelle med. Vi var oppe på at være uden landstrøm i 8 dage, men denne sommer har også været særdeles venlig mod solceller. Det ses også på hjemmefronten, hvor vi 3 måneder i træk har produceret mere end 1 Mw om måneden.

Alt har fungeret perfekt bortset fra vores Raymarine A98 plotter, der IGEN er stået af. Vi sejler HELT uden papirkort, og er derfor afhængige af plotter. Vi har selvfølgelig masser af backup, og det har ikke ændret på sejladsen overhovedet, men nu skal vi igen have en ny på garantien (den blev også skiftet sidste år). Denne model med ren touch har de ikke været heldige med hos Raymarine!!

 

  1. Råå – Frederiksværk Kommentarer lukket til Råå – Frederiksværk
  2. Malmö – Råå Kommentarer lukket til Malmö – Råå
  3. Malmø sightseeing Kommentarer lukket til Malmø sightseeing
  4. Skillinge – Malmø Kommentarer lukket til Skillinge – Malmø
  5. Gudhjem – Skillinge Kommentarer lukket til Gudhjem – Skillinge
  6. Christiansø – Gudhjem Kommentarer lukket til Christiansø – Gudhjem
  7. Utklippan – Christiansø Kommentarer lukket til Utklippan – Christiansø
  8. Bergkvara – Utklippan Kommentarer lukket til Bergkvara – Utklippan
  9. Ryggås – Bergkvara Kommentarer lukket til Ryggås – Bergkvara
  10. Oskarshamn – Ryggås Kommentarer lukket til Oskarshamn – Ryggås
  11. Västervik (St. Vistingsö) – Oskarshamn Kommentarer lukket til Västervik (St. Vistingsö) – Oskarshamn
  12. Västervik (Vistingsö) – Västervik (St. Vistingsö) Kommentarer lukket til Västervik (Vistingsö) – Västervik (St. Vistingsö)
  13. Visby – Västervik Kommentarer lukket til Visby – Västervik
  14. Lickershamn – Visby – Gotland Kommentarer lukket til Lickershamn – Visby – Gotland
  15. Fårö – Lickershamn Kommentarer lukket til Fårö – Lickershamn
  16. Visby – Fårö Kommentarer lukket til Visby – Fårö
  17. Visby Sightseeing Kommentarer lukket til Visby Sightseeing
  18. Grankullaviken – Visby, Gotland Kommentarer lukket til Grankullaviken – Visby, Gotland
  19. Mörbylånga – Grankullaviken Kommentarer lukket til Mörbylånga – Grankullaviken
  20. Grönhögen – Mörbylånga Kommentarer lukket til Grönhögen – Mörbylånga
  21. Skillinge – Grönhögen Kommentarer lukket til Skillinge – Grönhögen
  22. Gislövsläge – Skillinge Kommentarer lukket til Gislövsläge – Skillinge
  23. Klagshamn – Gislövsläge Kommentarer lukket til Klagshamn – Gislövsläge
  24. Svanemøllen – Gentofte – Klagshamn Kommentarer lukket til Svanemøllen – Gentofte – Klagshamn
  25. Kulhuse – Svanemøllen Kommentarer lukket til Kulhuse – Svanemøllen
  26. Så er vi på vej Gotland rundt Kommentarer lukket til Så er vi på vej Gotland rundt
  27. Opsummering England rundt Kommentarer lukket til Opsummering England rundt
  28. Kattegat mod Frederiksværk Kommentarer lukket til Kattegat mod Frederiksværk
  29. Nordjylland Kommentarer lukket til Nordjylland
  30. Nordsøen Kommentarer lukket til Nordsøen
  31. Aberdeen Kommentarer lukket til Aberdeen
  32. Peterhead, afslapning og forberedelse Kommentarer lukket til Peterhead, afslapning og forberedelse
  33. Peterhead Kommentarer lukket til Peterhead
  34. Biltur i Inverness området, kølen i saltvand Kommentarer lukket til Biltur i Inverness området, kølen i saltvand
  35. Dochgarroch Kommentarer lukket til Dochgarroch
  36. Fort Augustus, overligger Kommentarer lukket til Fort Augustus, overligger
  37. Caladonian Canal, Fort Augustus Kommentarer lukket til Caladonian Canal, Fort Augustus
  38. Caladonian Canal, Neptun Staircase Kommentarer lukket til Caladonian Canal, Neptun Staircase
  39. Fort William Kommentarer lukket til Fort William