Nafplion – Poros 26-28. juli 2021

Mandag 26/7

Tidligt op, postkontoret åbnede kl 7:30 og nu skulle den TEPAI afgift betales. I aftes kom en politibil ned på havnen og parkede lige ud for vores båd. Åh åh, tænkte vi, men heldigvis var de mere interesserede i de ulovligt parkerede biler.

Tepai blev ordnet,

flere øl købt ind til lageret og så var det bare at vente på at de store yachter på hver side af os besluttede sig for at komme afsted. Vi havde nemlig en mistanke om at deres ankerkæder kunne ligge hen over vores og dermed ville vi få problemer med at få vores anker op. Vi spurgte flere gange: hvornår forventer I at tage afsted? Hver gang var svaret: Don’t know, sorry sir!  Så vi tog byskoene på og gik en tur op i den smukke gamle bydel af Nafplion med den centrale Syntagma plads med marmorfliser i sirlige mønstre.

Fik også en snak og købt et par klude hos en tysk-græker, samt et kig ind i en af de mange ortodokse kirker. Uden at ville fornærme nogen, så ligner deres kirker mere et kaoslager propfyldt med kristne ikoner og symboler end det vi traditionelt forbinder med en kirke.

Alt ialt en særdeles velhavende by målt i græsk målestok

Måske gemmer denne fyr sin formue i bagagerummet. I hvert tilfælde er det ekstra sikret…

Tilbage ved Lady’en var de netop i gang med at kaste trosserne på den store Endless Summer og oligarka-båden var væk, så vi fik også hurtigt ankeret op og kurset sat mod syd.

En af de mange kirker med LANGT til kirkegængerne
Porto Heli by night

Planen var at sejle til Ermione, som Svend havde anbefalet ret varmt, men da vi nåede til Porto Heli gad Jan ikke sejle mere og vi lagde os ind i samme bugt som på turen opad. I det hele taget var skipper ret doven for han gad heller ikke tage ind til byen og spise. Så det blev noget sammen-bix fra køleskabet og en brik hvidvin. Så kaldte køjen!

Tirsdag 27/7

Havde svært ved at komme ud af fjerene i dag. Der var rigtig meget fest og ballade og motorlarm til langt ud på natten, vandtaxierne drønede forbi og lavede irriterende dønninger, så ankerkæden hoppede og dansede. Nå, men vi har jo ferie og intet rush, så pyt 😃

Ved middagstid fortsatte vi mod Ermione – på kryds (vigtig detalje ⛵️😂).

Havnen i Ermione var fyldt godt op, udenfor lå allerede et par håndfulde både på anker. Vi fandt en god plads ikke langt fra havnehullet og inden længe var vi helt som ventet omringet af både.

Fik badet og telefoneret, Jan fik lavet kerneårsagsanalyse på dieseltankmåleren, som har været lidt ustabil og upålidelig. Tror nok kerneårsagen er fundet og at udbedrende tiltag er implementeret, men tiden vil vise. Effektmåling i morgen 🧐🧐

I Ermione er der også plads til små både – se midten af billedet

Ermione er en lille fiskerby uden de store attraktioner, men rigtig hyggelig og god læ for de fleste vindretninger.

Kig mod byen

Det har været en varm dag, varmere end de foregående, men så er det fint at ligge for svaj så man kan bade jævnligt.

Vi fik handlet lidt fødevarer og senere inde og spise souvlaki og salat.

Natten blev rigtig TRÆLS. Dønninger ude fra det åbne vand væltede ind hele natten, så trods relativt vindstille vejr, rullede vi fra side til side og måtte lægge os på tværs i køjen for at ligge stille. Øv øv øv for en nat. Skal vi til Ermioni igen, skal vi ind og ligge i inderhavnen ved fiskebådene.

Onsdag 28/7

Op og afsted videre mod Poros, det var alligevel svært at få sovet.

Vinden lige imod og meget af den, så det blev motorsejlads. Kort før Poros var det imidlertid slut med motoren – den døde, helt og aldeles. Først var diagnosen: løbet tør for diesel. Frem med reservedunken med 5 liter diesel. Burde være nok til at humpe ind til Poros. Men motoren ville ikke starte og vi drev, så op med genuaen og fortsætte mod Poros for sejl. Vinden var dog lige på ved indsejlingen til det smalle stræde ved Poros og Jan turde ikke forsøge at gå igennem for sejl. Så ankeret ned lige ved indsejlingen. Vandtaxi sejlede op og tilbød hjælp, han kendte lige en han kunne ringe til!!  Men ellers tak, klarer den selv. Tanken var stadig mangel på brændstof, så afsted med 2 reservedunke og få dem fyldt op. Tilbage med 30 liter diesel, som blev hældt på. Men stadig ingen tænding. Så måtte dr. Hansen konsulteres og en ny diagnose blev stillet: dieselpest. Slanger, rør, bøjninger og haner blev afmonteret – alle fyldt med slam☹️☹️

Denne stophane havde samme effekt både ved åben og lukket. INTET diesel igennem! Slanger blev afmonteret og slam trykket ud med ledning.
Ligner kattelort, men er det ikke.
Et udpluk af høsten

Alt blev renset og påmonteret igen, og så startede motoren. Hurra, vi fik hurtigt ankeret op og ud til ankerpladsen ved Poros, hvor vi ville tilbringe natten. Jan igen en tur ind med dinghyen til marineshoppen og kom tilbage med en masse indkøb, men ikke med den bestilte gipsy til ankerspillet 🥴 Fik til gengæld bekræftet at dieselpest er et velkendt problem på disse kanter.

Efter en tiltrængt rengøring efter reparationsarbejdet, var det tid til en kold øl og et bad. Vi orkede ikke at tage ind på taverna, så det blev lidt hurtiglavet fra køleskabet.

For anker. Midt på aftenen forsvandt det meste el på land
Men de fik dog styr på det igen.